22 October 2010

Petang yg Indah..d Warung Bakso...






      kelmarin...yakni 20.10.2010..petang setelah balik dari keja..keja yg meletihkan...aq singgah sebentar d warung bakso..dtemani abang-abang ma kakak-kakak ku..syoknya...haha..tapi bukan ittu yg aq maw kongsikan..ada cerita d sebalik cerita yg aq ingin kongsi bersama...

    alkisah..ada seorang pelanggan ni..,berbangsa cina..umur kira lewat usia la..tp masih gagah pi makan bakso d warung ni...(Abgku sempat menyindir...tua2x pun masih mau makan bakso..)haha...dan datangla mbak pemilik warung menyapa tauke ni...

      Mbak;   Tauke,mau makan apa?
      Tauke:    bakso makan sini...tapau satu ya..
      Mbak:  ok tauke...(dengan segera mbak mengarahkan pekerjanya menyiapkan pesanan tu.)
                   mau pi mana tauke???
      Tauke:  mau pi cari TANAH.....
      Mbak:   bwat apa tauke??
      Tauke:  anak suruh..mau beli...


     Ketika ini,kami sedang sibuk melayan kesedapan makann yg kami sdh order tadi...tetiba jak abgku berkata dengan nada yg perlahan... 

      Abangku; APA MAU CARI TANAH,KALO TANAH CINA LUAS BHA..TANAH MELAYU JAK

                      SEMPIT..
        (dengan kehairanan kami memandang abgku...)
      Kakakku:..napa pulak?
      Abangku: yalah,cuba ko pi tenguk tempat dorng tu,luasnya,cuba kamu tengok d batu 4 tu..manada ruang
                     sudah....
        AQ berfikir sejenak..apa yg abgku maksudkan...dengan x semena2x aq tergelak sendiri..diikuti ma yg len2x..MasyaAllah,yg dmaksudkan tu ialah tanah perkuburan...
        
          kakakku;sembarang jak org ni..dikuti ngan ketawa kecil....(aq apa lagi..gelak mcm mau keluar gado2x yg aq makan semua tu...punya la lawak..tahap gila aq rasa..)

   hbis jak tauke tu makan,dia pun beredar..apa yg x dijangka,mas/abang  penjual Abc dluar tu menyapa..niat mas tu hnyala bertegur sapa..pertama tamanya,jarak antara tauke tu dngn mas..kira2x 3 meter...tak dsngka2x..syok plak tauke tu bercerita.semakin lama semakin dekat pula jarak tauke tu dengan mas sehinggala tauke tu menepuk2x bahu mas tu tanda kegembiraan...matila payau..ahha...aq hnya mampu ketawa terbahak2x melihat gelagat mas tu cuba mengelak dari tauke tu..sudah ku jangka,tauke tu xda habisnya kalo nak bercerita...abgku dengan selamba sempat menyindir lagi"..silap silap,bergaduh dorang tu"..adededdeedde..

          sudah2x....kiamat sudah dekat..so bertaubatla,,,jgn kuat mengutuk2x...hahaa




 
      bukan itu yg aq maw perincikan..yg aq maw kongsi..ttg ayat yg aq highlight merah tu...persoalan yg timbul...kenapa tanah perkuburan org islam sempit berbanding tanah perkuburan org bukan islam..


      mungkin persoalan ini tidak timbul d area semenanjung malaysia..,tp d sabah,.fenomena ini sangat membimbangkan...tanah perkuburan org islam sngat terhad khususnya d kawasan parlimen tawau...persoalan ini menimbulkn pelbagai persoalan lagi kenapa permasalahan ini boleh berlaku.....dmana pihak berkuasa agama samada negeri mahupun persekutuan?,dimana YB2x yg kononnya memperjuangkan kebajikan org melayu??...kemana pihak NGO islam yg sibuk memperjuangkan agenda yg belum tentu ddengar???...

  
     sebenarnya,persoalan ini x timbul,jika kita UMAT ISLAM BERSATU PADU..SALING TOLONG MENOLONG,SALING BERKERJASAMA,DAN SENTIASA PEKA DENGAN KEBAJIKAN SESAMA SENDIRI ...



 .
    

3 comments:

mazeermohamad said...

yup! kiamat sudah dekat! :'{

saveq volcom said...

jgnla ko belanjik2x lagi zam...jgn ikutkan kepala kilikmu tu....

marionette.life.goes.wrong said...

jadi? mau kasi luas tanah perkuburan islam ka pula ni? mati ramai-ramai la, kasi cover semua tempat sampai luas. ahhahahhaha bagus2 panjang umur, mau di kasi pindik pula bikin luas tanah perkuburan adey3