18 November 2010

selamat hari raya aidil adha....

 
      17 NOVEMBER 2010....seluruh umat Islam d setiap pelosok negara Malaysia dengan riang hati menyambut hari lebaran yg kedua..yakni HARI RAYA AIDILADHA yg juga dsebut HARI RAYA KORBAN...

   

     lihat lembu tu diatas...seiras ngan lembu yg sudah terkorban d masjid semalam..haha..punyala payah ko lembu mau dsembelih.....apapun..terima kasih la lembu..ko selamat dbahagi2x kan kepada yg layak....

    seperti biasa,sehari sebelum raya,sibukla ibuku membuat BURAS dan TUMBUK(dua2xnya makanan tradisi bugis)...yakni makanan yg wajib ada kalo tibanya hari raya... tugasku??HAHA..cukupla sekadar melihat2x proses penghasilannya itu,dan cuba membuat sedikit jenaka,supaya kakak2x ku tidak tertidur dek pulut yg perlu dhimpit2x dalam acuan yg tersedia ada..kenapa aq tidak membantu??haha..aq tidak sesekali mahu merosakkan mood ibu yg sudah sedia penat dengan meranapkan hasil tangan kakak2x ku....


     sungguh indah d hari raya...tapi raya aidiladha ni kali,tidak seindah yg aq mahukan..inilah raya yg paling merugikan bagi aq..kenapa?? sebab aq dserang ulser...ulser yg paling teruk  dalam sejarah hidupku...dengan tahap lelangit yg sudah membengkak.meludah pun perit,apa lagi minum air biasa,sudah cukup membuatkan aq mcm mau koyak jak mulut ni...hahha..


     apa yg specialnya,raya ni..kakak ku yg ambil alih tugas ibuk untuk memasak...walaupun x sehebat masakan ibuku,tp aq x mau rugi jugak nak merasa masakannya kan...tp aq tetap rugi,sebab nak rasa secubit makanan pun amatlah perit untuk ditelan...

         ni sekadar gambar untuk dkongsi..manala tau kan kot2x tak tahu apa tu ulcer..haha..


       Aq bukan mau cakap bnyak pun,tapi aq tertaip banyak2x ni kenapa...haha...cuma aq nak maklumkan sahaja..raya aidiladha ni,aq langsung x rasa syok..kenapa???


     1:nak makan pun susah..ruginya x dapat makn masakan kakak..yg pastinya enak..fuhhh
     2:tidak dapat nak melawat nenek ma makcik2x(sebab raya aidilfitri tu hari x pegi) sebab lepas  
         kenduri terus rasa sakit yg amat sakit hingga meresp ke otak,terusla tidur hingga ke petang
     3: tidak ada mood mahu berziarah rumah kawan2x..,gara2x ni ulser...
     4: cuti 1 hari sahaja...cakla cuti 1 minggu kan..hhah...


   A papun,aq bersyukur dengan semua kurniaan ALLAH,sebab aq tahu,semua yg baik adalah dari ALLAH s.w.t...so,penyakit ni,aq anggap sebagai satu pengajaran...untuk sentiasa bersyukur dengan apa yg ada..haha...








                                                        

                                           ni aq kongsi2x gambar untuk pengetahuan umum..


     

selamat hari raya aidiladha....kalo makan tu,ingat2x aq ya....hihi...


    

1 comment:

mazeermohamad said...

hehehe! lawak la saveQ~ hehehe! btw, banyak2 la makan buah-buahan yaa~ semoga cepat sembuh!