20 March 2011

extravaganza~NENEK MUDA~

  Lucu pulak ku rasakan bila membaca kisah seorang remaja Romania yang telah diiktiraf sebagai NENEK PALING MUDA DI DUNIA...

                                    santik kan dia...wajah nenek muda..hihhih

   Menceritakan pengalaman beliau membesarkan anak semenjak 12 tahun lagi,ibu kepada 2 orang anak ini berkata,mana-mana gadis tidak sepatutnya mengikut langkah dia memiliki anak pada usia yang terlalu muda..
   Bagaimanapun,anak sulung Rifca,Maria,melahirkan zuriat pertamanya,dinamakan Ion,ketika baru berusia 11 tahun.
   Kata Rifca yang kini berusia 23 tahun,dia berkahwin dengan penjual barang kemas,Ionel Stanescu ketika dia baru berusia 11 tahun dan pasangannya itu 13 tahun..
   Sebab perkahwinan dilangsungkan kerana bapa mahu menjodohkan saya(Rifca) dengan seorang pemuda lain yg tinggal d kampung berbeza.


  Walaupun berkahwin tanpa restu ,ibu bapanya memaafakn perbuatannya itu apabila dia melahirkan Maria seterusnya Nicolae lahir setahun kemudian...
  Katanya lagi,sejak awal dia memujuk Maria supaya meneruskan pembelajaran sehingga dewasa bagaimanapun,gadis itu kemudian berkahwin pada usia 10 tahun setelah berhenti sekolah seterusnya melahirkan cucu pertama Rifca iaitu Ion..
  Walaupun gembira mendapat cucu seawal usianya,dia berkata,''pengalaman menjadi nenek memang menyeronokkan,tetapi saya terkilan kerana sepatutnya Maria mendapat kejayaan lebih baik daripada ini''..

  










No comments: