22 May 2011

AJAL MAUT DI TANGAN ILAHI



Belum selesai nonton af9 dah tukar channel tv3 sebab af buat hal mengarut pasal imuniti..drama Utusan Ilahi...
Ternonton adegan dimana seorang doktor meminta tandatangan waris untuk mematikan  ''meng-arwah-kan'' pesakit yang telah lama terlantar koma..

Walaupun ada fatwa dikeluarkan bahawa langkah tersebut wajar dilakukan,namun aq dengan sejujurnya menentang dengan kata lain tidak bersetuju dengan tindakan ini..antara sebabnya ialah(malas nak berayat-ayat lagi ni..heheaaa)


  1. hidup.mati,nasib,jodoh dll adalah ketentuan Ilahi..kenapa kita mesti memandai-mandaikan diri menamatkan nyawa seseorang tanpa kerelaan empunya roh itu sendiri..waris ialah waris..dia tidak berhak terhadap roh~nyawa~yang telah diberikan Ilahi terhadap sesiapa sahaja yang dikehendakiNYA..
  2. koma bermakna separuh hidup dan separuh mati..masih ada nyawa..adakah doktor itu tidak berasa simpati atau berdosa jika mencabut nyawa pesakit yang tidak berdaya fizikalnya..doktor tuh tak ada keja lain ke??hehe..
  3. alasan pesakit terseksa dalam keadaan koma sebegitu..macam mana doktor tuh tahu pesakit dalam keadaan terseksa sedangkan bukan dia yang koma..adakah pesakit itu sendiri berbisik mengatakan
    "tolongla doktor,aq terseksa..cabutla nyawaku supaya aq tenang"..kita tidak mengetahui apa yang Ilahi
    takdirkan kepada pesakit itu..adakah Ilahi mahu menunjukkan kebesarannya?.adakah Ilahi mahu menunjukkan jalan keinsafan kepada pesakit itu...semuanya urusan Ilahi..tidak perlu kita runsingkan..
  4. jika pihak hospital tidak mampu lagi memberi bantuan kepada pesakit,sepatutnya waris membawa pulang pesakit dan menjaganya dirumah..faham-faham sahajala,hospital di negara ini bukannya besar sangat nak tampung pesakit yang ramai kan...cuma waris perlu mendapatkan nasihat doktor untuk penjagaan pesakit ketika dirumah.
Setiap yang berlaku itu ada hikmahnya..yang kita perlu lakukan ialah redha dan tawakal sahaja kepada Ilahi..
Kita hanya mampu merancang.namun Ilahi yang menentukan segalanya..segala yang baik itu datangnya dari ALLAH s.w.t dan yang buruk itu datangnya dari segumpal tanah asas manusia yang diberikan roh untuk menikmati keindahan Ilahi....

TAKZIAH DIUCAPKAN KEPADA WARIS MANGSA KEJADIAN TANAH RUNTUH YANG MELIBATKAN  Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa.
SEMOGA DIPERMUDAHKAN PROSES MENCARI DAN MEYELAMAT MANGSA YANG MASIH TERTIMBUS..AL-FATIHAH KEPADA MANGSA YANG TELAH MENINGGAL DUNIA..


berita selanjutnya KLIK SINI dan foto SINI

No comments: