11 May 2013

Gambar Ikan Pari Terbesar Di Dunia.





Pakar-pakar percaya ikan pari gergasi, seperti yang satu ini di Kemboja Mekong River, adalah spesies air tawar terbesar di Bumi. Spesimen ini dikira lebih daripada 13 kaki (4 meter) panjang.

Ikan pari gergasi adalah salah satu ikan air tawar terbesar di dunia, Tiada siapa yang pasti berapa banyak ikan pari gergasi yang tinggal, yang habitat mereka suka, atau jika mereka pernah usaha ke dalam laut, di mana saudara-mara mereka lebih dikenali kekal.

Sejenis ikan purba, sedikit berubah sejak berjuta-juta tahun, boleh mencapai 16.5 kaki (5 meter) panjang dan berat sehingga £ 1320 (600 kilogram).  Antara ciri ikan pari gergasi adalah berwarna coklat kelabu, luas dan rata dalam bentuk, dan memiliki ekor yang panjang dan berduri .

Ikan pari gergasi yang berkeliaran mencari mangsa di Thailand, Borneo, New Guinea, dan utara Australia. Mereka sering menyembunyikan diri di tepi sungai berpasir atau Louisiana lumpur dan bernafas melalui lubang-lubang, atau spiracles, yang terletak di atas badan mereka. Ikan pari mencari mangsa, biasanya kerang dan ketam, dengan sensor yang boleh mengesan medan elektrik binatang itu.

Bilangan Stingray nampaknya telah menurun secara mendadak pada tahun-tahun kebelakangan ini sebagimana habitat sungai mereka telah menurun, dan ternyata mereka tidak lagi menghuni beberapa kawasan sejarah mereka. Ikan pari yang besar telah diketahui untuk menarik bot ke hulu dan juga air.

Walaupun ikan pari tidak mudah menyerang manusia, mereka adalah salah satu daripada beberapa ikan gergasi yang boleh menimbulkan bahaya sebenar kepada orang-orang yang mengendalikan mereka. Setiap "ray sports" duri maut pada asas ekor yang boleh dengan mudah menembusi kulit manusia dan juga tulang, sama seperti anak panah memburu itu. Penyengat ini boleh mencapai 15 inci (38 sentimeter) dan biasanya memiliki toksin pada luka mangsa.

No comments: