04 September 2011

kronologi hari raya 2011...

Assalamualaikum dan selamat malam..

SELAMAT HARI RAYA...
belum terlambat lagi kan untuk saveq ucapkan..
sebab kita beraya selama sebulan..
kesempatan ini saveq nak minta ampun dan maaf
jika ada pihak yang tersinggung dengan
post~post terdahulu saveq..
kebiasaannya kita tak sedar pun,
yang perilaku dan bahasa kita tu menyakitkan
hati orang lain..kan.kan.kan.

Dah seminggu blog saveq ni tak berupdate..
5 hari saveq sibuk beraya..
ni hari cuti..penat 4 malam balik lewat

syukurlah mak ayah bukan jenis yang mengongkong,
asalkan yang anaknya buat bertempat la..
jangan pulak kebebasan yang diberi
disalah gunakan..
terima kasih kepada mak ayah
sebab telah memberikan didikan yang terbaik
untuk anak~anaknya..
InsyaAllah kami tidak akan mengecewakan
mak dan ayah...aminn...


hari ini saveq nak kongsikan cerita raya..
setiap orang mesti ada pengalaman berbeza kan..
pengalaman saya ni bukan menarik sangat pun,
kalau anak perantau tu memang gempak la
balik kampung dapat jumpa keluarga,
terutama sekali ibu dan bapa,
and then jumpa kawan lama,
jiran lama,kekasih lama...wakakakw...
cuma
sekadar ingin berkongsi cerita kepada
yang ingin tahu sahaja..
~
macam ada yang nak baca...puihhhh~




malam takbir aka malam raya(29.08.2011)


malam ni la paling bingit(bising) kat kampung..
ada pertandingan bermain mercun...
buang habis duit kerajaan je buat iklan
supaya jangan main mercun..
orang Malaysia la kan,
yang makin ditegah itu la yang paling suka dibuat.


menarik juga la..coz sambil menjaga api
memasak buras dan tumbuk..

(yang perlu direbus selama 6-7 jam)
ada juga la pengobat ngantuk
dengan bermain mercun....
konfom bila nenek~nenek dengar je

bunyi mercun bertali arus tu,
gugur giginya yang tinggal 2 tu..ha,ha,ha..




ni semua anak buah aku,..
memang dorang ni berani tahap gaban la...
mercun tu letak dalam tong,
supaya mampu menghasilkan bunyi yang lebih kuat..
korang ada berani nak pegang tu tong...
harap la...wakakkaw...




semakin dilarang semakin dibuat..
aku biar je dorang main...
siap dengan kunci kereta,kalau ada yang putus tangan
terus hantar ke hospital..kah.kah.kah..
alhamdulillah dorang ni selamat bermain..
mematuhi prosedur yang ditetapkan...yihaaa..




tapi sebelum acara bermain mercun tu,
aku disuruh menyiapkan batang untuk pelita..
perghhh punyala bnyk pelita tu..
20 buah(buah ke???) kesemuanya..
sampai otot tangan kejang meraut batang bambu tu
korang ingat senang nak buat 20 batang..





raya pertama aka 30.08.2011


biasala kan kalau pagi pi sembahyang sunat..
yang hebat nya sembahyang sunat di kampung ni,
kami sembahyang tengah padang sekolah..
coollll kan....
sebab masjid kecil jak..
tak mampu tampung ramai jemaah..






amacam..nampak itu sinaran matahari...
sehingga di edit pun tak lut..
tidak apa juak kan aku guna
sejadah tu buat lapik belakang ku...

perghhh mendidih panasnya...
ALLAHUAKBAR...





<<<<< BERSAMBUNG >>>>>

topsecret:penat beraya pada 1st hari raya..
baju dan songkok habis basah kena hujan..

semua kerana duit raya...muahahhaha.......

2 comments:

Zaid said...

selamat hari raya..

Cahya Qasehnya said...

ahaha, saveq, takpa. raya tetap meriah. :) tak macam saya, raya first, dalam dapur je. huhuhu.