26 September 2012

Contoh Pemimpin Luar Negara Buat Pemimpin Malaysia!



Jose Mujica 


Presiden Uruguay,Jose Mujica mendapat gelaran unik,el presidente mas pobre(Presiden Termiskin) apabila dia menyumbangkan 90 peratus daripada gajinya kepada rakyat negara itu.

Mujica dipetik berkata dia menerima  gaji AS$ 12500(RM38132) tetapi hanya mengambil kira-kira 10 % atau AS$ 1250(RM 4575) untuk kegunaan sendiri.

Ia mencukupi untuk anak saya dan keluarga,atau saya perlu mencukupkan keperluan dengan gaji sebegitu kerana ramai penduduk Uruguay yang hidup dengan pendapatan jauh lebih kecil daripada itu,”,katanya.

Selain Mujica,yang berusia 77 tahun,isterinya,Lucia Topolansky,67 tahun turut menyumbang pendapatannya sebagai senator kepada tabung rakyat.Pasangan suami isteri itu menetap di sebuah rumah petani di Montevidoe.

Mereka hanya memiliki seunit kereta Volkswagen Beetle bernilai kira-kira RM6000.

Mantan pejuang gerila itu menyertai politik dengan bergabung bersama parti aliran kiri sebelum terpilih sebagai Presiden pada tahun 2010.Uruguay menjadi satu daripada negara paling rendah kadar rasuah di Amerika Selatan.

Lucia Topolansky


Selain digelar Presiden Termiskin,Mujica juga mendapat penghormatan ramai kerana dikenali sebagai Presiden Paling Pemurah.Dia tidak memilik akaun bank atau hutang,manakala sahabatnya yang paling baik ialah seekor anjing bernama Manuela.

Mujic bukanlah presiden pertama menyumbang gajinya untuk negara.Presiden Amerika Syarikat,John F Kennedy,yang berasal dari keluarga kaya turut mendermakan sebahagian gajinya,manakala presiden ke-31,Hervert Hoover,tidak pernah  menerima sebarang wang dari dana awam bagi mengelakkan dia dikaitkan dengan rasuah.

Mr.Sasube: Pemimpin di Malaysia ni ada yang sanggup ke contohi sikap Presiden Uruguay tu?..Dalam mimpi kot..pakaian isteri pun dah berpuluh ribu,tu belum lagi perhiasan lain..huh!.
Belum lagi masuk jamuan-jamuan yang menelan kos berjuta-juta ringgit,suapan buat kroni-kroni politik..entah sampai bila akan sedar,rakyat dibawah menangung derita..

.jadi,apa tunggu lagi?..kuasa di tangan kita.JOM UBAH!


1 comment:

miss amira said...

wahh . cool ! (: alangkah bagus kalau itu yang berlaku di malaysia *berangan dalam mimpi jela*