07 December 2012

Benarkah Jodoh Anda Mirip Paras Muka Anda Sendiri?




Kepercayaan lama mengatakan bahawa orang yang berjodoh memiliki wajah yang hampir sama satu sama lain. Benarkah demikian? Sebuah penelitian terbaru menjawab: "berkemungkinan besar."

Kerana di dalam penelitian ini bahawa lelaki lebih tertarik pada wanita dengan wajah yang mirip mereka.

Pengkaji meminta 100 lelaki untuk memilih wanita yang paling menarik bagi mereka melalui gambar. Setelah itu, mereka juga diminta untuk memelih wanita melalui gambar yang telah diubah sehingga menjadi semakin mirip dengan wajah mereka.

Hasilnya, sekitar 37% lelaki di percubaan kali kedua mengatakan bahawa wajah wanita yang mirip mereka adalah lebih menarik.

Pengkaji kemudian menganalisa gambar pasangan yang sudah lama menikah. Mereka sekali lagi menemukan bahawa pasangan memiliki beberapa persamaan dalam hal wajah dibandingkan dengan dua wajah yang dipilih secara rawak.

Penelitian yang dilakukan oleh Istitut des Sciences de l'Evolution di Paris ini melihat beberapa persamaan pada mata, warna rambut, bibir, ketebalan alis mata dan bentuk dagu.

Hasil kajian ini sesuai dengan kajian sebelumnya pada tahun 2008 di Hungaria yang menemukan bahawa wanita juga lebih tertarik pada lelaki yang memiliki persamaan wajah dengan mereka, seperti dilansir oleh Daily Mail (03/11).

Ketika ini, pengkaji akan mengembangkan penelitian tersebut pada budaya lain selain di Eropah. Mereka ingin tahu apakah teori ini juga berlaku pada budaya di luar Eropah.

Mr.Sasube: Tidak hairan lah sebab jodoh kita dijadikan sebahagiannya dari tulang rusuk kita sendiri..dah jelas dalam Al-Quran...kan kan kan...

2 comments:

Unknown said...

saya rasa pun betul...saya dgn husband pun ader iras...siap org ingat kita org adik beradik lagi

Unknown said...

ye lah kalau saya nmpk orang yang dekat ngan saya juga begitu...hehe