25 April 2012

Hari Ini dan Semalam





Assalamualaikum dan salam sejahtera


Rasa lama pula tidak menulis entri..Mood blogging tu tiada beb..Hehe..Sibuk dengan aktiviti realiti,macam biasa..Hari ni terlintas dalam kepala akal mau tulis sebuah entri yang berunsur kejiwaan sedikit la..Sedikit ka banyak ka layan je la..

Aku ada seorang sahabat..wanita dan muslimah..yang dahulunya pernah aku cintai hatinya,perilaku dan sifatnya..Semalam hari jadinya..dan aku hampir terlupa namun disedarkan oleh seorang sahabat karib aku melalui twitter.Syukur aku tidak terlewat..Alhamdulillah aku memilik sahabat yang prihatin..Terima kasih ya Allah..





Alkisah,aku jatuh cinta dengan dia seawal umur 8 tahun lagi,bersamaan Darjah 2.Ketika itu aku dipindahkan dari kelas Bijak,ke kelas yang lebih bijak,Bestari..Aku sudah kurang ingat,masa dan peristiwa bagaimana aku boleh jatuh cinta..tapi itulah cerita dan hakikat yang sebenar..AKU JATUH CINTA SEAWAL 8 TAHUN..



Sudah namanya telah jatuh cinta,pasti akan ada saja cara untuk mendekati,dan mengusik si dia..Dalam proses itu,aku ada beberapa sahabat,menemani aku untuk mendekati dia..Paling ku ingati,Yahya,Farhan dan Masli,rakan sekolah rendah yang aku sangat rindui hingga sekarang.Yahya dan Farhan,hilang jejak..Masli,telah bertugas di sebagai pembantu perubatan di hospital utama di daerah ini..

Secara jujurnya,sehingga kini,hatiku masih lagi mencintai dia..Bukan kemahuan aku untuk terus merelakan hatiku untuk dimilikinya,walaupun cinta itu tidak berbalas,namun itu semua urusan Yang Maha Kuasa..Telah bertahun aku mencuba,berusaha melenyapkan rasa dan resah jiwa yang bila difikirkan,adalah sia-sia bagi mencintai seorang wanita,yang telah menolak.Namun,apakan daya hati yang lemah,terpaksa merelakan keruan perasaan yang masih membutuhkan pembalasan yang setimpal..InsyaAllah jika ada jodoh..

Dia ada alasan yang kukuh untuk menolak..Ya..aku tak salahkan dia..banyak perbezaan diantara kami berdua..Aku sedari hakiki itu..Dia berhak hidup dalam suasana yang dia rasa nyaman,dan dia juga ada hak untuk bahagia,atas keinginan dia sendiri..Alhamdulillah,aku sudah matang untuk menilai semua itu,dan aku cukup bermoral untuk mengerti,perjalanan hidup ini,bukan semudah ABC,dan 123..




Dia Yang Maha Agung,juga Maha Mengetahui,lebih Arif untuk mentafsir mengapa hatiku masih memiliki rasa cinta itu..rasa cinta yang sangat indah untuk diterjemah..mengapa tidak berusaha untuk hilangkan rasa itu?..Jika dikira,3 kali aku mencuba untuk mmberikan rasa itu kepada wanita yang lain,namun tidak berhasil..Ya,mungkin masih memerlukan lebih masa dan usaha,cuma buat masa ini,cukuplah...Biarkan ia terjadi secara natural,hematku..

Memandang positif lirik lagu Najwa Latiif,''semua yang berlaku ada kebaikannya,harus pejam mata dan cuba apa saja''...Semua dah ditakdirkan untuk ciptaanNYA,cuma tanggungjawab kita untuk laksanakannya..Allah itu Maha Kuasa,takdir itu boleh diubah bila-bila masa..InsyaAllah..Maka itulah disaran untuk berusaha..

Rasanya,cukuplah sekadar ini ''sedikit'' kejiwaan itu..Jika mau dihurai mungkin aku boleh menghabiskan seluruh subuhku yang bermakna ini hanya untuk rontaan sekeping hati yang tiada peneman bicara..mujurlah ada blog ini,yang mampu menampung seidkit sebanyak resah gelora..

InsyaAllah,jika ada jodoh,tak kemana juga perginya tu..doa+usaha+tawakkal..kunci insan bergelar Muslim untuk menghadapi masa depan..Aku sentiasa berharap,pintu hatinya akan terbuka suatu hari nanti..walaupun takdirnya bukan untuk aku...sekian...

Mr.Sasube.....

2 comments:

Yvonne Iman Felicianus said...

sabe!first time baca n3 kau yg macam ni.Kasi kuat hati kuat semangat.Jangan tlampau fikir.Ingat seja kalau sudah jodoh macam mana dia tolak kau pun kamu tetap sama2.be strong bro! nampaknya kau pencinta yang setia!:D

Aemy Shamy said...

sabar ja k, biarkan ia datang naturally. insyaAllah u'll find it :)