08 November 2011

Fatwa atau Auta



Assalamualaikum dan salam muhibbah..

Dalam keasyikkan melusuri 
''New Feed'' di laman sosial Facebook
aku terlihat sekeping gambar..
mengandungi mesej yang amat berat,
mengenai fatwa tentang beberapa perkara..
so aku rasa aku patut share,bukan sahaja di Fb,
tapi di belog juga..
hehehe.

Mesej gambar tu berbunyi begini..

Assalamualaikum

TO: ALL MUSLIM BROTHERS

ahaha..
malas nak taip so upload gambar je la okay..
yang penting infonya kan..



Aku sebenarnya kurang jelas dengan info ni.
FATWA atau AUTA
biasa la kan di FB sekarang ni yang auta pun boleh jadi fakta..
so aku minta sangat kalau ada yang lebih arif,
tolong komen la ye...

Cuma yang fatwa pertama tu aku setuju sangatla..
tak perlulah nak jadikan ayat suci Al-Quran sebagai ringtones di hp korang..
Cuba bayangkan jika anda berada dalam tandas dan ada rakan yang mendail
no. anda..tercemar ayat suci jadinya..

Fatwa yang ke-2,3 dan 4 tu aku korang pasti okay..
Jadi sebaiknya jika ragu-ragu,elakkan penggunaan bahasa itu,,
gunalah bahasa ibunda kita..
kalau bukan kita siapa lagi kan..ahakss..



7 comments:

mazeermohamad said...

uinaaaa.. terpaksa la buang alarmku yang mengandungi keratan surah neyh.. huhuhu! :'P

aemynadira said...

sy setuju ngan yg 1st one..tp yg seterusnya tu...hmmm im not sure...x pernah dengar pun sebelum ni..

Unknown said...

konsepnya camni..if kita da ragu2 sgt..benda tu akan atau boleh jatuh kpd haram..tp if kita yakin..xpa laa..tp masing2 tau jg kan mana nak beza mana 1 fakta atau auta..1st fakta i agreed....

Unknown said...

Mazeer:jangan buang,ahahha,,ayat suci tu joo

aemy:saya juga tak pasti yang berikutnya tu...ahaks..

diana:..eheh..yups..alalala...comenyerrr

Unknown said...

apa yg comenyerrr?ketuk kang..hahahahaa...

Pejuang Kesenian Extreme said...

Yang pertama tu betul..
Yang seterusnya tu saje nak memperbodohkan umat Islam..

Nakkan kepastian??
Google tu ada..Google apa benda yg dia cakap tu,mesti tak jumpa punya..Sebab auta..

Unknown said...

Kalau boleh, elakkan guna perkataan inggeris tersebut. Mosque, mosquito. Orang barat ini licik, mereka suka fikir cara untuk menjatuhkan umat Islam. Yang makkah tu, wallahualam.