10 October 2012

Luiz Suarez Bakal Kena Tindakan FA!



C/P

Luis Suarez terus menerima kritikan dari pelbagai sudut ekoran kontroversi terbaru sengaja menjatuhkan diri ketika aksi menentang Stoke City baru baru ini, tapi wajarkah dia dipersalahkan sepenuhnya?


Pengurus Stoke, Tony Pulis menyeru FA mengambil tindakan ke atas penyerang Liverpool dalam aksi di Anfield Ahad lepas, di mana Suarez pada awalnya memang berlanggar dengan pertahanan Stoke, namun ulang tayang jelas menunjukkan dia sengaja menjatuhkan diri dengan penuh gaya ekoran daripada cabaran sebelum itu.

Jika Pulis benar-benar mahukan permainan yang bersih, mungkin dia patut mulakan dengan pasukannya sendiri. Bagaimana dengan tindakan Robert Huth yang memijak dada Suarez ketika aksi baru lima minit? Bentesan keras yang hampir mematahkan kaki Suarez? Hanya kad kuning yang dilayangkan oleh pengadil perlawanan. 

Oh, hampir terlupa pula. Stoke menerima enam kad kuning dalam perlawanan tersebut. Hampir separuh skuad mereka diberi amaran dan Pulis ingin berbicara tentang permainan bersih? Tolong cermin diri sendiri dahulu ya.

Benar, Suarez mudah menjatuhkan diri tapi pengadil perlu bersikap objektif dan menilai setiap perlawanan secara telus dan bukan dipengaruhi oleh reputasi pemain. Penyerang Uruguay itu sendiri pun dicemuh oleh penonton di Anfield, yang menggesa pemain itu segera bangkit bila kekasaran ke atasnya tidak dipedulikan oleh pengadil. 

Reputasi Suarez sebagai kambing hitam Liga Perdana sudah tidak boleh dipertikaikan lagi. Setiap kali dia dikasari, pengadil hanya akan mengambil tindakan bila kecederaan berlaku. Sudah acap kali Suarez berhak menerima penalti namun tidak diendahkan oleh pegawai perlawanan jadi dia perlu menerima hakikat tersebut dan mengubah cara permainannya.

Sebagai penyokong Liverpool, saya sendiri berang dengan perangai Suarez yang mudah terjatuh tapi mengenangkan kembali bakat dan kekuatan teknikalnya, saya sedia bersabar dan berharap agar bukan sahaja Suarez lebih kerap bangkit sesudah dikasari, tapi juga agar pengadil memainkan peranan menguatkuasakan keadilan dan tidak bersikap pilih kasih dengan mana-mana insiden yang melibatkan Suarez.SUMBER


No comments: