17 August 2011

Tips bijak belanja Hari Raya


Kini ramadhan memasuki hari yang ke17..semakin ramai yang  berpusu-pusu  membeli kelengkapan diri mahupun keluarga sebagai persiapan menjelang Hari Raya Aidilahda yang insyaALLAH akan kita raikan bersama

Hari ini Saveq nak kongsikan beberapa tips bijak belanja sempena Aidilfitri yang bakal menjelang ini..Pastinya ramai yang sudah mula membuat perancangan apa yang perlu digayakan pada hari lebaran itu..

1.Buat satu senarai barangan yang perlu dibeli

Sebelum anda memulakan langkah menyerbu pusat membeli belah mahupun gerai~gerai,pastikan anda membuat senarai barangan yang perlu dibeli.Catitkan segala barangan mengikut KEPENTINGAN dan buat dalam bentuk turutan..jika yang sudah berumah tangga,perbincangan adalah perlu bagi mengelakkan masalah ataupun pergaduhan yang bakal timbul nanti..

‘’Sayang,boleh Abang tahu sayang nak beli apa esok time belanja nanti”

“owh,tak banyak bang..baju raya syg 10 helai,baju abang cukupla 2 helai..gelang emas  5,rantai berlian 2 utas,cincin,kasut,mekap bla..bla..bla”

‘’mak oii syg ingat Abang ni ada kedai cop duit ke nak beli semua emas tu??’’

2.Sediakan bajet yang mencukupi

Setelah selesai membuat senarai yang diperlukan,lebih elok jika dianggarkan nilai barangan tersebut.jangan juga terlalu rendah dan jangan pula terlalui tinggi..kebiasaanya kita sendiri akan mengetahui nilai sebenar barangan tersebut,jika kita selalu berbelanja untuk diri sendiri..Elakkan membawa wang yang berlebihan kerana khuatir akan melakukan pembaziran..Biasala manusia,pantang ada duit lebih sikit mula la nak naik lemak beli yang tidak berkenaan..
‘’Abang,syg dah buat anggarkan bajet ni..semuanya rm1111..boleh tak abg??’’

‘’Berapa?? Abg kurang jelas la..1111..mak oii sayang nak beli penjualnya sekali ke??bonus abg baharu 500 je..”

‘’takpe bang,,kad kredit u kan banyak..guna je la.takkan nak tunggu rosak baru guna”
Elakkan penggunaan kad kredit kerana kad kredit merupakan punca utama masalah boros dalam perbelanjaan..kajian membuktikan bahawa kad kredit menyumbang peratusan besar untuk membolehkan seseorang itu jatuh muflis..

3.Pilih barangan yang berkualiti dan murah

Semasa memilih barangan,kualiti adalah aspek yang perlu diberi keutamaan..MAHAL TAK SEMESTINYA BERKUALITI TINGGI,MURAH TAK SEMESTINYA BERKUALITI RENDAH..dalam situasi sebegini,kebiasaannya peniaga akan menaikkan harga barangan keperluan kerana permintaat yang tinggi...namun ada juga segelintir yang mengadakan jualan murah bagi melariskan produk mereka..buat perbandingan harga dan kualiti..gunakan sebaiknya kuasa pengguna yang ada pada kita..

‘’murah~murah~murah..kasuT made in Itali,dik..kulit ni..fesyen terkini keGILAan ramai’’

‘’sori la bang saya tak nak beli,bukan saya tak minat,tapi saya tak GILA..’’

‘’ala dik,murah jew ni..rm190..’’

‘’murah jugak la bang,tunggu la saya dapat mertua tan sri ke,anak raja ke,baru saya beli ye bang...takpun tunggu bapa saya jadi tauke kayu balak..sekali dengan abang saya beli’’..(sambil gaya mengoda..puihh gay rupanya)

4.Buat tawaran sebelum membeli

Ramai yang memilih untuk tidak berbelanja di pasar raya-pasar raya kerana takut bersesak-sesak dan tidak boleh melakukan tawaran..tidak seperti berbelanja di gerai-gerai di tepi jalan,bebas tawar menawar..Jangan mudah mengalah dengan peniaga..jika peniaga betanyakan harga yang kita mahu,jangan tawar harga yang berpatutan,tetapi hendaklah menawar dengan harga yang paling murah..pastinya peniaga akan memperbetulkan harga yang ditawar dengan mengambil sedikit keuntungan kerana takut kehilangan pembeli..
pastikan anda tidak teragak-agak membuat tawaran kerana peniaga sememangya dapat mengesan jika anda tidak bersedia membuat tawaran yang rendah..

‘’tauke,ini baju berapa satu helai??’’

‘’berapa halga lu mau amoi cantik??’’

‘’emm.,20 boleh..sayang tauke..??’’

‘’haiya,mana ada untung woo..ini macam la 28 saya bagi paling kaw punya”..

‘’ala tauke..takpala tauke sana ada jual lagi murah kalau begitu...’’

‘’haiya amoi cantik,takpala..awak ambikla 20..tak kesahla..rugi~rugi la..”

5.Elakkan peniaga yang hensem/cantik

Bagi yang muda mudi seperti saya sendiri,jika ingin berhemah dalam perbelanjaan,elakkan membeli di gerai yang mengupah jurujual yang cantik dan kiut,hensem dan macho..kebiasaannya mereka ini pandai bermain taktik untuk menggoda pelanggan untuk membeli barangan yang mereka promosikan..
ala,manusia,pantang digoda sikit mulala naik bulu...tak pasal~pasal  bajet pula yang lari..

‘’ish,mira..ko tenguk sana tuh..hensemnya dia punya jurujual..jom pi sana manatau boleh jadi stedy boyfreind’’...

’ehh iyala..yay,gantengnya...pet kam 1 (bahasa tawau bererti mahu menjadi yang pertama)..’’


6.Minta pandangan rakan

Jika yang sudah berkeluarga,pastinya akan ditemani oleh suami mahupun isteri.dan jika yang muda mudi sepertia saya,pastinya tidak mahu berbelanja sendirian bukan..ada sahaja rakan yang menjadi mangsa keadaan diheret kesana sini (asalkan di ABC time sungkai)..minta pandangan rakan adalah langkah terbaik untuk bijak berbelanja..siapa tahu rakan anda adalah seorang yang pakar belanja..tahu selok belok gerai mana yang murah..itula gunanya kawan..

7.Kawal diri sendiri

Apapun,kesemua 6 tips di atas tidak akan berkesan jika anda tidak mengawal hawa nafsu anda sendiri..beli hanya apa yang perlu,bukan beli untuk suka-suka mahupun untuk berlagak kepada teman-teman..jika barangan raya lepas masih elok,kan lebih elok jika masih digunakan,dan tidak membazir dengan membeli yang baharu..sesungguhnya membazir itu adalah amalan syaitan..jangan jadikan “hai raya sekali setahun,xpala kalau saya show off kan” alasan untuk anda membazir di bulan ramadhan yang mulia..muhasabahkan diri agar terhindar dari masalah kewangan kelak..
‘’wah banyaknya awak beli mira..buang tebiat ke apa ni’’

’tak la..ni kira ok la..baju 5 helai..seluar 5 helai..kasut 3 pasang..mekap 2 set..bla..bla..bla..”

‘’hai mira ko ni nak kahwin ke nak sambut raya..mercun ada beli sekali..boleh ni malam kita kasi gegar kampung”

‘’wah belum la..itu paling penting woo..jom pi beli si Izzar ada jual..sebut je apa mahu,crazy bang meriam bang pun ada..last~last nyawa kena BANG..’’

OPSS..JANGAN MAIN MERCUN..SAYANGKAN NYAWA ANDA..


2 comments:

Amiirah-Cassan said...

tida sempat belanja raya , habis suda duit aku :(

Mohd Izzar said...

penuh bermakna..entry mu ney..haha