15 June 2011

Hazama,aku suka,minat tapi bukan cinta!!

Masih terasa kehangatan konsert akademi fantasia 9 walaupun aku hanya menonton
menerusi siaran televisyen yang dipancarkan secara langsung dari
 Dataran Putrajaya, Presint 3, Putrajaya
bermula pukul 9 malam berlarutan sehingga kira~kira 12 malam..
konsert yang gempak!!

Berpuas hati dan gembira kerana pelajar pilihanku ialah Hazama telah mengungguli 
pelajar lain setelah dinobatkan sebagai juara akademi fantasia 9,
yang terakhir dalam penerbitannya
sebagai program realiti no.1 di Malaysia....

Benar kata pujangga,kejayaan itu tidak datang bergolek begitu sahaja..ia memerlukan
semangat yang membara,diikuti dengan usaha yang konsisten
maka ia akan membuahkan hasil sepertimana
yang diimpikan..Hazama melalui liku kehidupan sebagai artis amatur selama 5 tahun,
bermula apabila hanya mampu tampil sebagai calon prelude di af4..
naman dia tidak berhenti disitu..berkat usahanya,
dia diterima masuk sebagai vokalis sementara
kumpulan muzik terhebat negara,Meet Uncle Hussein,seterusnya memberikan
pendedahan
kepadanya untuk meniti perjalanan seorang artis profesional..

Kembali kepada konsert akhir akademi fantasia 9,melihat pentas yang besar dan gah
aku mengharapkan keempat-empat peserta akhir mampu memberikan impak yang perlu aku ingati
kerana af9 adalah salah satu program yang aku sangat minati,
itupun setelah Hazama dan Fina diserap masuk menggantikan pelajar yang digugurkan melalui
Operasi Gugur..

Nak juga rasanya memberi komen persembahan pelajar-pelajar ini,
sebab ini af 9.yang terakhir.
rugi rasanya jika aku tidak melontarkan kritikan yang mungkin betul atau tidak..
sebab aku hanya menilai berdasarkan pengalaman aku sebagai
seorang pencinta muzik tempatan
dan sedikit antarabangsa..hihihi..

Hazama, Juara AF9



Single terbaru,Cinta Teragung
Hazama dalam kelas tersendiri.memang benar,pengalaman banyak membantu
mengkareografikan
emosi dan rentak persembahan..aku cukup kagum dengan emosi yang dibawa oleh hazama..
yang dahulunya kak ogy  mengalami masalah dengan teknik penceritaan hazama..
kali ini berbeza..dengan
vokal yang mantap.lagu ini bakal menjadi hitz dalam carta lagu dan lagu ini
betepatan dengan konsep yang dibawakan hazama..



Lagu Pertama-Pukau,nyanyian asal Tomok..
Menarik persembahannya..tak puas hati sebab hazama dapat bersalam dengan Lisa Surihani
.Next time boleh jemput buat video clip..wakakaka..
walaupun soul kurang dalam lagu ni,
hazama memberikan impak yang lebih baik berbanding peserta lain....

Lena,Naib Juara AF9





Lagu pertama,Dunia nyayian asal Bunkface
Lagu ini lagu paling aq minati dalam semua lagu bunkface.
sebab liriknya amat bermakna sekali..membawa mesej kepada masyarakat global..
Lena cuba playsave dengan lagu ini mungkin kerana ingin memberi fokus kepada lagu single terbarunya nnti..tapi sebagai persembahan final,lena harus lebih memberikan lebih tenaga dalam impresion
dan juga vokal..
lagu ini jika dibawakan dengan soul yang berat mampu menyentuh jiwa..



Single Pertama,Sisa Kisah Kita
Lagu yang hebat..beruntung lena,diberikan lagu yang gempak,
sesuai dengan suara yang serak-serak merdu..
dengan memberikan tenaga yang luarbiasa,lagu ini memilik soul tersendiri
apatahlagi lena sememangnya mempunyai aura tersendiri..
sememangya lena berhak menjadi naib juara.
Namun aku berharap karier lena tidak berakhir disini kerana sejarah
membuktikan naib johan rancangan realiti ini tidak terserlah kemampuannya
setelah berada di persada seni tanah air...apapun berikan sokongan kepada lena!!!!



sambil baca entri yang tidak hebat ini,
sambil minum juga...ice lemon tea..




Tempat KeTiga,Fina





Single Terbaru,Menangis Lagi.
Fina belum dapat bermain dengan perasaan,mungkin kerana usia membatasinya..
atau tidak pernah bercinta lagi..wahahha..
lagu best,setuju sangat dengan Dato Ramli..
sebenarnya aku sudah lama menyedari masalah sebutan Fina
ketika menyanyikan high notes,sejak konsert ke-4
 ketika Fina diperkenalkan untuk Operasi Gugur..
dan selepas itu tiada satu pun pengkritik yang memberi komen tentang
sebutan kurang jelas Fina pada high notes..mahupun tenaga pengajar
.masalah sebegini akan menyebabkan kurang penghayatan pendengar kerana
tidak memahami lirik yang cuba disampaikan...



Lagu Satu Harapan nyanyian asal Jaclyn Victor
Kekok melihat Fina menari..tidak sebati dengan lagu..mungkin sebab saiz badan kot..hihi.
.vokal sememangnya mantap..persembahan yang baik...


Azri,tempat ke-4 




Single terbaru,Niskala Cinta.
Azri nervous!!! ketara sangat time entri lagu..hancur..aku ni yang tidak arif muzik pun boleh terasa.wakaka..tidak apa la azri..ini sebagai permulaan Azri..mungkin sebab terbiasa membuat
persembahan disaksikan jumlah penonton yang sikit..
Lagu yang hebat..cuma untuk bertahan dengan lagu ini dalam bidang seni,aku rasa Azri tidak
akan kemana-mana..cuma nasihat,Azri kena cipta lagu sendiri untuk lebih maju dlm bidang ini..




Lagu kedua.Ku Tak Bisa nyanyian asal Slank
Terima teguran Dato Ramli itu..sangat kurang ajar jika dari segi moralnya persembahan Azri
..tapi mungkin Azri mahu menunjukkan sesuatu yang luar biasa mengenai lagu ini
,kerana lagu ini tidak mempunyai karakter yang boleh mengempakkan konsert,
kecuali vokal yang mantap dipertaruhkan.
.sememangnya Azri memilik ciri yang ada pada Idolanya,
mungkin masa yang akan menyerlahkan stail Azri tersendiri..


aik..gambar siapa ni tiba-tiba menjengah..
ni gambarku lepak di higway..
pagi-pagi sudah layan blues...wakkaaka..

Akhir konsert,Hazama menangis setelah diumumkan sebagai johan af9.
Air mata gembira..siapa tidak gembira membawa pulang
wang sebanyak itu,gelaran dan yang paling penting
sebagai tanda penghargaan kepada peminat-peminatnya,termasuk
aku sendiri!!
cuma aku tidak la menangis.teda sebab pun..
aku sendiri tidak pernah mengundi untuk hazama,cuma memberikan sokongan
di laman-laman sosial..mahupun laman-laman web
Hazama,aku suka ko,
aku minat ko,
tapi aku tidak cintakan ko...
sebab im not Gay...wakakakkakkaka....

No comments: