14 July 2011

berhati~hati,roti canai,pisang goreng aka sanggar+sambal..


Assalamualaikum..
Lama rasanya aku tidak update blog ni
Serasa baru sehari tinggalkan dunia online..
cuma curi~curi online guna handphone..
sifat malasku menjengah untuk 
membuka sang lappy tercinta ini.. ditambah lagi dengan beberapa masalah
yang berlaku beberapa hari ini..

                   ni aq curi dari blog si Qimay..maybe si Qimay nak delete sudah sebab tidak berupdate
                     selama 5 hari..warghhhhh,5 hari!!!! aku sangka baru semalam jak aq tidak online..

Hari ini aku nak kongsikan perihal makanan..
Sapa yang belum makan tu,
yang berhajat mahu keluar makan di restoran ke,
warung ke,kedai mamak ke..
bah, pi la dulu..nanti balik rumah baru baca ni..
takut nanti tiada selera pulak..ha,ha,ha...

Aku cedok berita ni dari h.metro..
tentang restoran yang menghidangkan bangkai kambing..
Opsss.,jangan gusar dahulu...
Kejadian ini bukan berlaku di Malaysia,
di negara yang sukakan kedamaian ni,.
tapi berlaku di Madinah..
Sini aku kongsikan beberapa kerat perenggan
berita yang telah aku ringkaskan..

Pemilik restoran berkenaan membeli kambing berpenyakit
kerana harganya yang murah sebelum digunakan dalam 
hidangan kepada pelanggan...
Dalam kes tertentu pula,pemilik restoran itu turut menggunakan
daging kambing yang lama mati sebagai bahan masakannya.
Restoran itu kini ditutup sementara selepas semakan mendapati
pekerja disitu tidak memiliki sijil pengesahan kesihatan
Turut mengejutkan apabila di bahagian belakang kediaman 
pekerja restoran terbabit dijadikan pusat penyembelihan
serta penemuan kambing berpepnyakit serta bangkai haiwan 
berkenaan..
Bila mana manusia obses dengan wang,
maka tindakannya telah menghalalkan segalanya.
Inila realiti dunia zaman sekarang..
yang kotor jadi BERSIH..
yang BERSIH jadi kotor..

So kepada para bujangan,perantau,isteri yang malas masak
suami yang cerewet isteri tidak pandai masak,
dan semua mereka~meraka yang suka lepak
dekat restoran aka warung aka kedai kopi aka
apa~apa yang sewaktu dengannya...
 terutama yang beragama Islam ni,
jika berhajat mahu menjamu selera 
dimana sekalipun,
tolong berhati~hati..
jangan terlalu suka hendak mencuba sesuatu yang baru
lebih elok pergi ke tempat yang kita kenali
dijamin kualitinya,dan yang utama..
pastikan diyakini halalnya..

Aku teringat satu kisah..tentang makanan kesukaan ramai
apa lagi kalau bukan ROTI CANAI..
aku tidak tahu benar atau tidak..
WALLAHUALLAM..
Ini cerita dari mulut akak rakan sekerja dahulu..
sambil kerja lancar jugak dia bercerita..
biasala tu akak yang dipertengahan usia ni kan..ha.ha.ha


Tersebutla kesah,suami akak ni pergi ke rumah keluarga.
 Rumah keluarga tu terletak di tingkat paling atas bangunan flat..di bahagian bawah ada sebuah restoran India..dia punya roti canai punyala sedapppp..setiap hari mesti habis punya..1Malaysia pergi makan roti canai sana..India ada,Malay pun ada..aik,cina pun ada??..sungguh ajaib..hihi

Diringkaskan cerita(memang ringkas pun),sewaktu menaiki anak tangga ke rumah keluarga,di tingkat pertama bangunan(lupa pulak nak cerita..tingkat bawah dengan tingkat pertama disewa oleh pemilik restoran tuh
dia ternampak melalui pintu yang terselak,seorang pekerja restoran(berbangsa india) lagaknya seperti mengurut belakang manusia,kedua~dua belah tangan berpaut pada holder yang tersedia,.

Emm..namun suami akak ni buat endah tak endah jak..
Biasala tu,buat kerja..suami akak buat selamba je naik 
tangga ke rumah keluarga tu..sekejap saja pastu turun balik..Semasa melalui tempat tadi,dia masih melihat
pekerja India itu melakukan perkara yang sama.tapi lagaknya semacam kepenatan.. 

Biasala sifat manusia,ingin tahu tu sentiasa ada..begitu juga suami akak,lalu dia menjengah ke dalam bilik tuh,kan dah pintu terselak..manatau kot~kot orang tuh kena kes dera,bolehla dia jadi hero..agagagaa..Sekali masuk,suami akak ni terkejut tahap jantungmahu gugur,melihat pekerja India itu rupanya memijak~mijak tepung adunan roti canai di dalam besen besar..



Semenjak hari itu,suami akak tak pernah  sudah memakan ROTI CANAI.
p/s: cerita adalah benar,dan sumbernya masih bernyawa lagi..latar tempat berlaku di sekitar daerah Tawau...



                 
Kasihan suami akak tuh..trauma ya bang..ahaha..
Sapa suruh gatal kaki pi terjah sana..
kan sudah terkena..hihi..
Siapa tak geli,jijik lihat tepung roti canaidiadun menggunakan kaki..gila apa??
yakss,aku sendiri pun tidak berani makan
roti canai jika aku tidak mengenali tukang buatnya.
terus teringat cerita akak tuh..
aq pun trauma sikit la jugak..

Pernah sekali,ni aku sendiri yang alami..
suatu hari tu,aku lapar sangat..sangat lapar..
tapi aku kena cepat,ada hal kunun..
so aku ternampak restoran sebelah kedai kawan ni
ada jual pisang goreng,
1st tuh aku tidak berminat jugak,
tapi perut ni sudah berbunyi tahap gong..
aku sapu jakla.aku beli sebanyak rm2..
aku makan sambil drive..dah lapar..hentam ja la.
sambil cecah ngan sambal.perghh..meletoppp.sambal udang+belacan+kacang..terbaik punyaa..

perghh,ini baru namanya produk kebanggaan Malaysia..
orang Putih celebrate befday makan pisang goreng aka SANGGAR!!
belilah makanan buatan Malaysia..yeah!!!

Sampai sahaja di rumah,
aku sambung balik makan pisang goreng tuh,
time aku nak cecah pisang tuh dekat sambal,
tetiba la pulak aku ternampak 2 biji benda hitam.
aik??tadi aku makan dlm kereta tiada pun..
sekali aku angkat benda hitam tuh,
aku belek punya belek..perghhhhh..
LALAT..mangkuk hayun betulllll!!!

aiyakkk..ini tahi lalat MEGA la..bukan ini,bukan ini..

aku termakan sambal udang versi LALAT..
apa lagi,aku langsung muntah di singki sana..
terasa sangat jijik waktu itu..yaksssssss..
tapi sedap..wahaha..
and then,aku terus jadi sensitif soal makanan ni.
cerewet dan menjengkelkan..
padulik apa aku..kihkih..


kalau korang tahu lalat ni borak pasal apa..memang lu terer la beb!!





5 comments:

Firdaus Life said...

pijak adunan tepung.. perghhh =_=

Gary Asip said...

uish...seram pulak ni... hahaha... ndak maw la sudah aq makan... XP

Fadzmie said...

Kalau ada yang kedapatan depan mata aku, memang aku sound on the spot terus tu. Makanan-makanan ni memang aku pantang ni. We are what we eat, kan. Kalau tuan kedai mau bawa bergaduh terus pun, ada aku kisah. Haha.

Pha Is said...

rasanya tak semua orang baut roti canai macam tu... tapi, kena hati2 la...

mazeermohamad said...

geli lew awak! bahahahaha!

Check Out My New Entry ! BERSYUKURLAH!